Történet (1975-ös sematizmus szerint)
”Koragótikus, a XIII. sz. második feléből, korabeli freskókkal. M.”
Leírás
Az ún. Gizella-kápolna a Szentháromság térről, a mai Érseki palota és a Nagypréposti ház között nyílik. A középkori kétszintes palotakápolna a belsővárban a püspöki palota épületegyüttesének részét képezte. Alapítási körülményei, eredeti titulusa és felszentelési dátuma nem ismert. Formai sajátosságai, stílusa alapján az 1230-as éveiben épülhetett egy részben már korábban itt álló építmény falát is megába foglalva. Alaprajzi elrendezése mindkét szinten egyhajós, két boltszakaszos, egyenes záródá...Tovább
Az ún. Gizella-kápolna a Szentháromság térről, a mai Érseki palota és a Nagypréposti ház között nyílik. A középkori kétszintes palotakápolna a belsővárban a püspöki palota épületegyüttesének részét képezte. Alapítási körülményei, eredeti titulusa és felszentelési dátuma nem ismert. Formai sajátosságai, stílusa alapján az 1230-as éveiben épülhetett egy részben már korábban itt álló építmény falát is megába foglalva. Alaprajzi elrendezése mindkét szinten egyhajós, két boltszakaszos, egyenes záródású szentéllyel, északi oldalán sekrestyével. Falazata tört kő, tartószerkezetei kváderből, illetve faragott tagozatokból épültek. Koragótikus csúcsíves bordás boltozata a földszinten konzolokról indul és egyszerűbben tagolt, az emeleten falpillérkötegekről, fejezeteik között van levéldíszes és gazdagon faragott sárkánypárral díszített is.
A szentély északi falán a földszinten egyszerű kőkeretes, az emeleten háromkaréjos tagolású ívmezővel alakított ajtó nyílt a dongaboltozatos sekrestyébe. Az emeleten egy további szintre nyíló kisebb nyílást másodlagosan alakítottak ki 15. századi kőkeret-darabokból, már az emeleti boltozat részleges bontása, átalakítása után.
Az építéssel egykorú azonban a földszinti tér első kifestése, amely színes márványlap-burkolatot imitáló lábazata felett boltszakaszonként az apostolpárokat ábrázolta. Bizonyos körülmények alapján feltételezhető, hogy a szentély végfalán a keresztre feszítést ábrázolták Szűz Mára és Szent János álló alakjai között. A boltozati bordák szintén márványt utánzó kifestést kaptak. Az emeleti tér szintén festett volt, de időrendjéről, jellegéről a soron következő restaurátori kutatás után tudhatunk majd többet. A kápolna építészeti jellegzetességei, faragott és festett részletei alapján korszak kiemelkedő művei közé tartozik, királyi műhely alkotása lehetett.
A 17. századi látképek a kápolna még tetővel fedett kiemelkedő tömbjét ábrázolják a romos várban. Írott források szerint a székesegyházat újjáépítő Esterházy Imre püspök (1724–1726) megújíttatta. Majd Padányi Biró Márton (későbbi püspök) még nagyprépostként a közvetlen közelében három korábbi ház helyén építtette fel az 1740-es évek első felében saját kétszintes házát, melynek oldalfalaként a kápolna északi falát használták fel. Célja az akkor profán célokat szolgáló épület méltó helyreállítása és ismét liturgikus használatba való vétele volt.
Gyökeres átalakítás érte a kápolnát az 1760-as években, amikor Koller Ignác püspök (1762–1773) reprezentatív barokk püspöki palota építését határozta el. A munkák során a kápolnának a Nagypréposti házba foglalt fala, tagozatai, boltindításai kivételével többi részét elbontották, de úgy, hogy a közel azonos alaprajzon, de csak a földszinten téglával újjáépített kápolnához a gondosan félretett középkori, festett tagozatokat újra felhasználták. Ezért van az, hogy olyan helyen – harántívekben – is találunk ma zárókövet, ahol annak szerkezeti szerepe nincs. A hiányzó tagozatokat újonnan faragott elemekkel egészítették ki. Az északi falon, tagozatokon, boltozatindításon in situ fennmaradt és a kortárs leírásokban is csodálattal említett falképeket megőrizték, annak rendszerét követve, az újonnan épült részeket is kifestették.
A szentély déli falán nyíló átjáróval közvetlenül a püspöki palotához kapcsolták a kápolnát, amely azonban nem püspöki magánkápolna célját szolgálta. Dávid Ferenc kutatásaiból tudjuk, hogy Koller Ignác püspök diplomáciai előkészületeket tett Gizella királyné ereklyéinek megszerzésére, feltételezhetően kultusza méltó helyének szánta az újjáépített kápolnát. Ezzel összhangban új, timpanonos, vörös homokő-pilaszterekkel tagolt, diadalkaput idéző homlokzat épült.
Később a kápolna állapota nagyon megromlott, a vizesedés állandó problémákat okozott. Felújítására az 1938-as Szent István-év és a budapesti eucharisztikus kongresszus éve adott alkalmat. Deéd (Dex) Ferenc restaurátor tervei alapján purista stílusban újították meg, elbontva minden lehetséges barokk részletet: az attikafalat és az építési feliratos márványtáblát (jelenleg lappang), a barokk oltárt puttókkal és feszülettel (töredékesen a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény kőtárában) és a festett barokk vakolatot. Így vált láthatóvá, hogy a 18. században újjáépített földszinti boltozatban egyes zárókövek – mint például az Agnus Dei (Isten báránya) a nem azonos profilú bordákhoz csatlakoztak. (4. kép) A szentélyfalon a széles ablakot középkorias résablakká szűkítették, és ekkor készült a mai egyszerű téglaoltár, valamint a párkányzat boldog Gizellát megnevező felirata és bejáratának rácsos kapuja. (A kapu ma a BGFGy kőtárában található.)
Az 1980-as években a Nagypréposti palota felújításával kapcsolatban Kraloványszky Alán végzett kutatásokat a kápolnában: ekkor tárták fel alatta a 18. században létesített csatornát, illetve a feltárások során további 13. századi festett faragványok, illetve nagy mennyiségben olyan középkori vakolattöredékek kerültek elő, amelyek a középkori kifestés részleteit a barokk átfestés és a későbbi restaurátori beavatkozások, illetve károsodásoktól mentes, eredeti festői minőséget őrző állapotban hordozták. Sajnos közülük csak keveset lehetett összefüggő ábrázolásba illeszteni.
Az 1990-es években súlyos állagvédelmi problémák adódtak: károsodtak a földszinti falképek és az emeleti faragványok. Az ekkor készült új tető immár védte az emeleti északi fal középkori faragványait az időjárási viszontagságoktól. Megoldották a püspöki palota csapadékvíz elvezetését is, és javult a földszinti terek nedvesség elleni védelme. A kápolna földszinti tere látogatható. ...Kevesebbet mutat
A szentély északi falán a földszinten egyszerű kőkeretes, az emeleten háromkaréjos tagolású ívmezővel alakított ajtó nyílt a dongaboltozatos sekrestyébe. Az emeleten egy további szintre nyíló kisebb nyílást másodlagosan alakítottak ki 15. századi kőkeret-darabokból, már az emeleti boltozat részleges bontása, átalakítása után.
Az építéssel egykorú azonban a földszinti tér első kifestése, amely színes márványlap-burkolatot imitáló lábazata felett boltszakaszonként az apostolpárokat ábrázolta. Bizonyos körülmények alapján feltételezhető, hogy a szentély végfalán a keresztre feszítést ábrázolták Szűz Mára és Szent János álló alakjai között. A boltozati bordák szintén márványt utánzó kifestést kaptak. Az emeleti tér szintén festett volt, de időrendjéről, jellegéről a soron következő restaurátori kutatás után tudhatunk majd többet. A kápolna építészeti jellegzetességei, faragott és festett részletei alapján korszak kiemelkedő művei közé tartozik, királyi műhely alkotása lehetett.
A 17. századi látképek a kápolna még tetővel fedett kiemelkedő tömbjét ábrázolják a romos várban. Írott források szerint a székesegyházat újjáépítő Esterházy Imre püspök (1724–1726) megújíttatta. Majd Padányi Biró Márton (későbbi püspök) még nagyprépostként a közvetlen közelében három korábbi ház helyén építtette fel az 1740-es évek első felében saját kétszintes házát, melynek oldalfalaként a kápolna északi falát használták fel. Célja az akkor profán célokat szolgáló épület méltó helyreállítása és ismét liturgikus használatba való vétele volt.
Gyökeres átalakítás érte a kápolnát az 1760-as években, amikor Koller Ignác püspök (1762–1773) reprezentatív barokk püspöki palota építését határozta el. A munkák során a kápolnának a Nagypréposti házba foglalt fala, tagozatai, boltindításai kivételével többi részét elbontották, de úgy, hogy a közel azonos alaprajzon, de csak a földszinten téglával újjáépített kápolnához a gondosan félretett középkori, festett tagozatokat újra felhasználták. Ezért van az, hogy olyan helyen – harántívekben – is találunk ma zárókövet, ahol annak szerkezeti szerepe nincs. A hiányzó tagozatokat újonnan faragott elemekkel egészítették ki. Az északi falon, tagozatokon, boltozatindításon in situ fennmaradt és a kortárs leírásokban is csodálattal említett falképeket megőrizték, annak rendszerét követve, az újonnan épült részeket is kifestették.
A szentély déli falán nyíló átjáróval közvetlenül a püspöki palotához kapcsolták a kápolnát, amely azonban nem püspöki magánkápolna célját szolgálta. Dávid Ferenc kutatásaiból tudjuk, hogy Koller Ignác püspök diplomáciai előkészületeket tett Gizella királyné ereklyéinek megszerzésére, feltételezhetően kultusza méltó helyének szánta az újjáépített kápolnát. Ezzel összhangban új, timpanonos, vörös homokő-pilaszterekkel tagolt, diadalkaput idéző homlokzat épült.
Később a kápolna állapota nagyon megromlott, a vizesedés állandó problémákat okozott. Felújítására az 1938-as Szent István-év és a budapesti eucharisztikus kongresszus éve adott alkalmat. Deéd (Dex) Ferenc restaurátor tervei alapján purista stílusban újították meg, elbontva minden lehetséges barokk részletet: az attikafalat és az építési feliratos márványtáblát (jelenleg lappang), a barokk oltárt puttókkal és feszülettel (töredékesen a Boldog Gizella Főegyházmegyei Gyűjtemény kőtárában) és a festett barokk vakolatot. Így vált láthatóvá, hogy a 18. században újjáépített földszinti boltozatban egyes zárókövek – mint például az Agnus Dei (Isten báránya) a nem azonos profilú bordákhoz csatlakoztak. (4. kép) A szentélyfalon a széles ablakot középkorias résablakká szűkítették, és ekkor készült a mai egyszerű téglaoltár, valamint a párkányzat boldog Gizellát megnevező felirata és bejáratának rácsos kapuja. (A kapu ma a BGFGy kőtárában található.)
Az 1980-as években a Nagypréposti palota felújításával kapcsolatban Kraloványszky Alán végzett kutatásokat a kápolnában: ekkor tárták fel alatta a 18. században létesített csatornát, illetve a feltárások során további 13. századi festett faragványok, illetve nagy mennyiségben olyan középkori vakolattöredékek kerültek elő, amelyek a középkori kifestés részleteit a barokk átfestés és a későbbi restaurátori beavatkozások, illetve károsodásoktól mentes, eredeti festői minőséget őrző állapotban hordozták. Sajnos közülük csak keveset lehetett összefüggő ábrázolásba illeszteni.
Az 1990-es években súlyos állagvédelmi problémák adódtak: károsodtak a földszinti falképek és az emeleti faragványok. Az ekkor készült új tető immár védte az emeleti északi fal középkori faragványait az időjárási viszontagságoktól. Megoldották a püspöki palota csapadékvíz elvezetését is, és javult a földszinti terek nedvesség elleni védelme. A kápolna földszinti tere látogatható. ...Kevesebbet mutat
Általános jellemzők
A Püspöki palota és a Nagypréposti ház között elhelyezkedő, törtkőből épített, kétszintes, egyenes szentélyzáródású építmény maradványa. Minden bizonnyal a középkori püspöki palota kápolnája volt.
Külső leírás
A két barokk palota közé ékelődő, egytengelyes főhomlokzat közepén csúcsíves kapu nyílik, két oldalán magas oszlopszéken ülő sávozott hengeres pilléreken timpanon ül. A színezés fehér, a pillérek vörösek, a pillérfejezetek pedig csigavonalban végződő indákból állnak. A felület eredetileg talán egyszínű lehetett. A timpanonban kettőskereszt, alatta a párkányon felirat fut végig: „MEMORIAE BEATAE GISELAE SACRUM”. („Boldog Gizella emlékének szentelve.”). Az épület felett ideiglenesnek szánt, a fels...Tovább
A két barokk palota közé ékelődő, egytengelyes főhomlokzat közepén csúcsíves kapu nyílik, két oldalán magas oszlopszéken ülő sávozott hengeres pilléreken timpanon ül. A színezés fehér, a pillérek vörösek, a pillérfejezetek pedig csigavonalban végződő indákból állnak. A felület eredetileg talán egyszínű lehetett. A timpanonban kettőskereszt, alatta a párkányon felirat fut végig: „MEMORIAE BEATAE GISELAE SACRUM”. („Boldog Gizella emlékének szentelve.”). Az épület felett ideiglenesnek szánt, a felső kápolnamaradványok védelmére készült fekete védőépítmény emelkedik. ...Kevesebbet mutat
Belső leírás
A nyomott arányú belső teret, amely a mai járószintnél alacsonyabban fekszik, bordás keresztboltozatok fedik. A hevederekkel tagolt, kétszakaszos hajóhoz a csúcsíves diadalív mögött négyzetes alaprajzú szentély csatlakozik. Ennek északi oldalán egyenes záródású ajtó vezet a kicsi, fülkével tagolt, kelet felé ablakkal nyitott, téglalap alaprajzú sekrestyébe. A hajó északi falán, a lábazatban márványozott festésű mezők felett boltszakaszonként frontális beállítású, egészalakos, fehér köpenyt visel...Tovább
A nyomott arányú belső teret, amely a mai járószintnél alacsonyabban fekszik, bordás keresztboltozatok fedik. A hevederekkel tagolt, kétszakaszos hajóhoz a csúcsíves diadalív mögött négyzetes alaprajzú szentély csatlakozik. Ennek északi oldalán egyenes záródású ajtó vezet a kicsi, fülkével tagolt, kelet felé ablakkal nyitott, téglalap alaprajzú sekrestyébe. A hajó északi falán, a lábazatban márványozott festésű mezők felett boltszakaszonként frontális beállítású, egészalakos, fehér köpenyt viselő apostolpárok láthatók; a 18. században újjáépített és most vakolatlan déli falon hasonlók lehettek. A boltozatok bordái szélesek, élszedésen kívül tagolatlanok, az eredeti darabok színesek, a 18. században faragottak azonban festetlenek. A bordák alacsony, levelekkel tagolt, kehelyforma konzolokról indulnak. A boltozati záradékokba részben nem is ide, hanem az emeleti térbe készült, faragott díszítésű záróköveket építettek be másodlagosan: a hajóban leveles keretelésben szőlőfürtök és farkába harapó sárkány, a diadalívben dicsfényes Agnus Dei, a szentélyben Isten kezének ábrázolása látható. Az 1930-as években készült oltár másolatán felirat: „ŐSEINK HITE A JÖVŐ REMÉNYE”. A kápolna belsejében található a kintről származó latin építési felirat. Az emeleten az egykori északi fal tagolása maradt fenn. A hajó két szakasza között hármas pillérkötegen emelkedett a sarkantyús, keskeny orrlemezű, körtetagos profilú bordás keresztboltozat. A diadalív a sarkokban és középen egy-egy hengertaggal bővített hasábos pillér volt, aszimmetriájának és erősebb szerkezeti kialakításának oka a hajó és a szentély eltérő boltozati méretezése volt. Nemcsak a boltozatok tagolása és magassági aránya tért el a földszinti terektől, de az egyéb faragott részletek gazdagsága is, ilyenek a hasábos bázison ülő, konzollal alátámasztott attikai lábazatok pödört szélű saroklevelekkel, a kannelúrázott levéltagolású, bimbós fejezetek sárkányfigurákkal, vagy a háromkaréjos záródású, profilált keretezésű sekrestyeajtó. A szentély északi falán fent látható élszedett, félköríves nyílás a sekrestye fölött elhelyezkedő utólagos teret kapcsolt a kápolnához. A térrész falába mélyedő fülkékben ma is megfigyelhetők az eredeti fapolcok helyei. ...Kevesebbet mutat
Általános állapot
felújítás alatt; nem veszélyezetett
Források
településre első adat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom v papja első adat (alapítás, építés, felszentelés): rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
település birtokosa: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom kegyura: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
középkori templom építési kora és átalakítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
protestáns használat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
16-17. századi történet: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
plébánia újraalapítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni templom építése: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni tp. építtetője: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1701-1945: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1945-: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
mérete: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
építészek, és kivitelezők: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
más mesterek neve: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
egyházigazgatási beosztás: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
ellátó plébánia: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom v papja első adat (alapítás, építés, felszentelés): rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
település birtokosa: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom kegyura: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
középkori templom építési kora és átalakítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
protestáns használat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
16-17. századi történet: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
plébánia újraalapítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni templom építése: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni tp. építtetője: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1701-1945: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1945-: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
mérete: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
építészek, és kivitelezők: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
más mesterek neve: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
egyházigazgatási beosztás: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
ellátó plébánia: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
Irodalomjegyzék
Ranolder, Johann: Elisabeth Gisela, Herzogin in Baiern, erste Königin von Ungarn. Wien, 1854. 1-2. tábla., Jankovich István: A veszprémi Gizella-kápolna. In: Technika XXI. 1940. 129–134., Tóth Melinda: Árpád-kori falfestészet. Művészettörténeti füzetek, 9. Budapest, 1974. 73–76, 509–535., Kralovánszky Alán: Újabb adatok a veszprémi Gizella-kápolna középkori és újkori építéstörténetéhez. In: Építés és Építészettudomány XV. 1983. 273–281., Kralovánszky Alán: A veszprémi és zirci templomok kutatásának újabb eredményei. In: Fodor István-Selmeczy László (szerk.): Középkori régészetünk újabb eredményei és időszerű feladatai. Budapest, 1985, 41–50., Kralovánszky Alán: A Gizella-kápolna. Tájak Korok Múzeumok Kiskönyvtár 235. Budapest, 1986., Dávid Ferenc: A Gizella-kápolna Veszprémben (1766–1938) In: Környei Attila–G. Szende Katalin (szerk.): Tanulmányok Csatkai Endre emlékére. A Soproni Múzeum kiadványai 2. Sopron, 1996. 219–224., Deák Klára: Fában szú-falban víz. Műemlékek képzőművészeti részleteinek konzerválása és restaurálása. In: Műemlék-helyreállítások tegnap, ma, holnap. A 27. Egri Nyári Egyetem előadásai. Eger, 1997. 121–123., Dávid, Ferenc: Die neuzeitlichen Jahrhunderte einer gotischen Kapelle. Die Geschichte der Gisella-kapelle in Veszprém. 1765–1938. In: Acta Historiae Artium XL. 1998/3–4. 145–153., Kralovánszky Alán–Deák Klára: Veszprém. Gizella-kápolna. Tájak Korok Múzeumok Kiskönyvtára 650. Budapest, 2000., Rostás Tibor: A veszprémi úgynevezett Gizella-kápolna épülete a 13. században. In: Rostás Tibor–Simon Anna (szerk.): Tanulmányok Tóth Sándor 60. születésnapjára. Budapest, 2000. 61–81., Rostás Tibor: Udvari művészet Magyarországon a 13. század második negyedében és közepén, avagy a Gizella-kápolna stílusköre. In: Műemlékvédelmi Szemle X. 2001. 5–52., Rostás Tibor: Graeco opere - görög modorban II. A veszprémi„Gizella-kápolna" és a lékai várkápolna 13. századi falképei. In: Székely Miklós (szerk.): Kóstolni a szép-tudományba. Tanulmányok a Fiatal Művészettörténészek IV. konferenciájának előadásaiból. Budapest, 2014. 9–32., Szakács Béla Zsolt: Árpád-kori építészet a Dunántúlon. Opitz Historiae Artium 3. Budapest, 2021. 600–601., Jankovics Norbert (szerk.): Veszprém város építészeti topográfiája. MÉM MDK topográfiák 1. Budapest, 2022. 62–65., Jankovics Norbert: Az úgynevezett Gizella-kápolna/Norbert Jankovics: The Gizella Chapel. In: Jankovics Norbert (szerk.): Veszprém város templomai = Churches of Veszprém. Veszprémi Főegyházmegyei Könyvtár és Levéltár. Veszprém, 2023.
Írott források
MEMMDK_I.utem_fototar_tsz. 4734, MEMMDK_I.utem_tervtar_ltsz. 281365, LDMA_RA, VFL_VIII.31_Peiffer_cedulak, sopron_storno_vazlatkonyv