General characteristics
This is a medieval monument of outstanding national significance. It stands on the eastern side of Szentháromság (Holy Trinity) Square between the episcopal palace and the grand provost’s house, and its entrance is located on the narrow triumphal arch-like façade of the latter. A barrel-vaulted sacristy was linked on both levels to the originally two-story, single-nave, two-bay space with ribbed groin vaulting and a square apse. The Baroque reconstruction of the ground floor space can be seen pr...Read more
This is a medieval monument of outstanding national significance. It stands on the eastern side of Szentháromság (Holy Trinity) Square between the episcopal palace and the grand provost’s house, and its entrance is located on the narrow triumphal arch-like façade of the latter. A barrel-vaulted sacristy was linked on both levels to the originally two-story, single-nave, two-bay space with ribbed groin vaulting and a square apse. The Baroque reconstruction of the ground floor space can be seen presently. The figurative and decorative painting is just as good quality as the carvings of the support structure (Agnus Dei, Dextera Domini, pairs of dragons, ornamental details), and both are related to the royal court art of the era. The painting on the northern wall imitating marble slab tiles has been preserved in situ. Above this are the standing figures of pairs of apostles in each vault section and the remains of colorful marbling on the dividing elements, corbels, ribs and ashlar chancel arch pillars, both in situ and reconstructed. The northern wall and its two wall pillars with the spring points of their vaulting can be seen in the former upper story space, as well as the sacristy door with a three-lobed arch, which has been temporarily covered.
Read less
Külső leírás
A két barokk palota közé ékelődő, egytengelyes főhomlokzat közepén csúcsíves kapu nyílik, két oldalán magas oszlopszéken ülő sávozott hengeres pilléreken timpanon ül. A színezés fehér, a pillérek vörösek, a pillérfejezetek pedig csigavonalban végződő indákból állnak. A felület eredetileg talán egyszínű lehetett. A timpanonban kettőskereszt, alatta a párkányon felirat fut végig: „MEMORIAE BEATAE GISELAE SACRUM”. („Boldog Gizella emlékének szentelve.”). Az épület felett ideiglenesnek szánt, a fels...Read more
A két barokk palota közé ékelődő, egytengelyes főhomlokzat közepén csúcsíves kapu nyílik, két oldalán magas oszlopszéken ülő sávozott hengeres pilléreken timpanon ül. A színezés fehér, a pillérek vörösek, a pillérfejezetek pedig csigavonalban végződő indákból állnak. A felület eredetileg talán egyszínű lehetett. A timpanonban kettőskereszt, alatta a párkányon felirat fut végig: „MEMORIAE BEATAE GISELAE SACRUM”. („Boldog Gizella emlékének szentelve.”). Az épület felett ideiglenesnek szánt, a felső kápolnamaradványok védelmére készült fekete védőépítmény emelkedik. Read less
Belső leírás
A nyomott arányú belső teret, amely a mai járószintnél alacsonyabban fekszik, bordás keresztboltozatok fedik. A hevederekkel tagolt, kétszakaszos hajóhoz a csúcsíves diadalív mögött négyzetes alaprajzú szentély csatlakozik. Ennek északi oldalán egyenes záródású ajtó vezet a kicsi, fülkével tagolt, kelet felé ablakkal nyitott, téglalap alaprajzú sekrestyébe. A hajó északi falán, a lábazatban márványozott festésű mezők felett boltszakaszonként frontális beállítású, egészalakos, fehér köpenyt visel...Read more
A nyomott arányú belső teret, amely a mai járószintnél alacsonyabban fekszik, bordás keresztboltozatok fedik. A hevederekkel tagolt, kétszakaszos hajóhoz a csúcsíves diadalív mögött négyzetes alaprajzú szentély csatlakozik. Ennek északi oldalán egyenes záródású ajtó vezet a kicsi, fülkével tagolt, kelet felé ablakkal nyitott, téglalap alaprajzú sekrestyébe. A hajó északi falán, a lábazatban márványozott festésű mezők felett boltszakaszonként frontális beállítású, egészalakos, fehér köpenyt viselő apostolpárok láthatók; a 18. században újjáépített és most vakolatlan déli falon hasonlók lehettek. A boltozatok bordái szélesek, élszedésen kívül tagolatlanok, az eredeti darabok színesek, a 18. században faragottak azonban festetlenek. A bordák alacsony, levelekkel tagolt, kehelyforma konzolokról indulnak. A boltozati záradékokba részben nem is ide, hanem az emeleti térbe készült, faragott díszítésű záróköveket építettek be másodlagosan: a hajóban leveles keretelésben szőlőfürtök és farkába harapó sárkány, a diadalívben dicsfényes Agnus Dei, a szentélyben Isten kezének ábrázolása látható. Az 1930-as években készült oltár másolatán felirat: „ŐSEINK HITE A JÖVŐ REMÉNYE”. A kápolna belsejében található a kintről származó latin építési felirat. Az emeleten az egykori északi fal tagolása maradt fenn. A hajó két szakasza között hármas pillérkötegen emelkedett a sarkantyús, keskeny orrlemezű, körtetagos profilú bordás keresztboltozat. A diadalív a sarkokban és középen egy-egy hengertaggal bővített hasábos pillér volt, aszimmetriájának és erősebb szerkezeti kialakításának oka a hajó és a szentély eltérő boltozati méretezése volt. Nemcsak a boltozatok tagolása és magassági aránya tért el a földszinti terektől, de az egyéb faragott részletek gazdagsága is, ilyenek a hasábos bázison ülő, konzollal alátámasztott attikai lábazatok pödört szélű saroklevelekkel, a kannelúrázott levéltagolású, bimbós fejezetek sárkányfigurákkal, vagy a háromkaréjos záródású, profilált keretezésű sekrestyeajtó. A szentély északi falán fent látható élszedett, félköríves nyílás a sekrestye fölött elhelyezkedő utólagos teret kapcsolt a kápolnához. A térrész falába mélyedő fülkékben ma is megfigyelhetők az eredeti fapolcok helyei. Read less
Általános állapot
felújítás alatt; nem veszélyezetett
Források
településre első adat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom v papja első adat (alapítás, építés, felszentelés): rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
település birtokosa: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom kegyura: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
középkori templom építési kora és átalakítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
protestáns használat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
16-17. századi történet: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
plébánia újraalapítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni templom építése: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni tp. építtetője: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1701-1945: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1945-: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
mérete: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
építészek, és kivitelezők: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
más mesterek neve: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
egyházigazgatási beosztás: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
ellátó plébánia: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom v papja első adat (alapítás, építés, felszentelés): rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
település birtokosa: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
templom kegyura: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
középkori templom építési kora és átalakítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
protestáns használat: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
16-17. századi történet: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
plébánia újraalapítása: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni templom építése: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
török utáni tp. építtetője: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1701-1945: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
történeti leírás 1945-: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
mérete: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
építészek, és kivitelezők: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
más mesterek neve: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
egyházigazgatási beosztás: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
ellátó plébánia: rövidített levéltári vagy bibliográfiai adat
Irodalomjegyzék
Ranolder, Johann: Elisabeth Gisela, Herzogin in Baiern, erste Königin von Ungarn. Wien, 1854. 1-2. tábla., Jankovich István: A veszprémi Gizella-kápolna. In: Technika XXI. 1940. 129–134., Tóth Melinda: Árpád-kori falfestészet. Művészettörténeti füzetek, 9. Budapest, 1974. 73–76, 509–535., Kralovánszky Alán: Újabb adatok a veszprémi Gizella-kápolna középkori és újkori építéstörténetéhez. In: Építés és Építészettudomány XV. 1983. 273–281., Kralovánszky Alán: A veszprémi és zirci templomok kutatásának újabb eredményei. In: Fodor István-Selmeczy László (szerk.): Középkori régészetünk újabb eredményei és időszerű feladatai. Budapest, 1985, 41–50., Kralovánszky Alán: A Gizella-kápolna. Tájak Korok Múzeumok Kiskönyvtár 235. Budapest, 1986., Dávid Ferenc: A Gizella-kápolna Veszprémben (1766–1938) In: Környei Attila–G. Szende Katalin (szerk.): Tanulmányok Csatkai Endre emlékére. A Soproni Múzeum kiadványai 2. Sopron, 1996. 219–224., Deák Klára: Fában szú-falban víz. Műemlékek képzőművészeti részleteinek konzerválása és restaurálása. In: Műemlék-helyreállítások tegnap, ma, holnap. A 27. Egri Nyári Egyetem előadásai. Eger, 1997. 121–123., Dávid, Ferenc: Die neuzeitlichen Jahrhunderte einer gotischen Kapelle. Die Geschichte der Gisella-kapelle in Veszprém. 1765–1938. In: Acta Historiae Artium XL. 1998/3–4. 145–153., Kralovánszky Alán–Deák Klára: Veszprém. Gizella-kápolna. Tájak Korok Múzeumok Kiskönyvtára 650. Budapest, 2000., Rostás Tibor: A veszprémi úgynevezett Gizella-kápolna épülete a 13. században. In: Rostás Tibor–Simon Anna (szerk.): Tanulmányok Tóth Sándor 60. születésnapjára. Budapest, 2000. 61–81., Rostás Tibor: Udvari művészet Magyarországon a 13. század második negyedében és közepén, avagy a Gizella-kápolna stílusköre. In: Műemlékvédelmi Szemle X. 2001. 5–52., Rostás Tibor: Graeco opere - görög modorban II. A veszprémi„Gizella-kápolna" és a lékai várkápolna 13. századi falképei. In: Székely Miklós (szerk.): Kóstolni a szép-tudományba. Tanulmányok a Fiatal Művészettörténészek IV. konferenciájának előadásaiból. Budapest, 2014. 9–32., Szakács Béla Zsolt: Árpád-kori építészet a Dunántúlon. Opitz Historiae Artium 3. Budapest, 2021. 600–601., Jankovics Norbert (szerk.): Veszprém város építészeti topográfiája. MÉM MDK topográfiák 1. Budapest, 2022. 62–65., Jankovics Norbert: Az úgynevezett Gizella-kápolna/Norbert Jankovics: The Gizella Chapel. In: Jankovics Norbert (szerk.): Veszprém város templomai = Churches of Veszprém. Veszprémi Főegyházmegyei Könyvtár és Levéltár. Veszprém, 2023.
Írott források
MEMMDK_I.utem_fototar_tsz. 4734, MEMMDK_I.utem_tervtar_ltsz. 281365, LDMA_RA, VFL_VIII.31_Peiffer_cedulak, sopron_storno_vazlatkonyv