Búcsú
08-10
Történet (1975-ös sematizmus szerint)
"A kkorban Árpád-kori tp-ában a pápai pálosok gondozták híveit. A reformációval új hitre tért a falu és övék lett az Árpád-kori tp. is. A kat. hiten megmaradt pálos birtokok népének a majorban kis kp-nát építettek a pálosok. Kezdetben a nyárádi Plébánáa gondozta, 1788-ban önálló lett. A pl-ház 1800-ban épült. Mai tp-át 1913-14-ben a Vallásalap építtette. Neoromán, 30x10 m.Tit: Szt. Lőrinc diakónus. Búcsú: aug. 10. Szi: jún. 11. Rn: nov. 6. Akv: 1788-tóI. Hsz: 314 (719). "
Általános jellemzők
Dabronyban a pálosok építettek egy kápolnát a majorságukban, majd templomot Szent Lőrinc tiszteletére, amit 1915-ben lebontottak. Az új templom ugyanazzal a titulussal a régitől északabbra épült nagyobb méretben. A tervező építész személye egy forrás szerint a neves építészdinasztia egyik tagja, Kismarty-Lechner Kamill, de ő 1914-ben született, így nyilvánvalóan nem tervezhette a templomot. Ezért valószínűsíthető, hogy Kismarty-Lechner Lóránd volt a tervező építész, aki igen kvalitásos épületet...Tovább
Dabronyban a pálosok építettek egy kápolnát a majorságukban, majd templomot Szent Lőrinc tiszteletére, amit 1915-ben lebontottak. Az új templom ugyanazzal a titulussal a régitől északabbra épült nagyobb méretben. A tervező építész személye egy forrás szerint a neves építészdinasztia egyik tagja, Kismarty-Lechner Kamill, de ő 1914-ben született, így nyilvánvalóan nem tervezhette a templomot. Ezért valószínűsíthető, hogy Kismarty-Lechner Lóránd volt a tervező építész, aki igen kvalitásos épületet tervezett itáliai tanulmányútjának tapasztalataival. Berendezése új, fatabernákuluma és Mária-szobra talán a korábbi templomból származik. Az épület tömege egyszerű, főhomlokzatát a homlokzathoz aszimmetrikusan tapadó gúlasisakkal fedett torony emeli ki. Az oldalhomlokzatokat a támpillérek ritmusa osztja. Jellegzetes díszített bélletet imitáló kapuzat jelenik meg a főhomlokzaton, félkörívben elhelyezett domborművekkel. Az ornamentális díszek és kerubok között Mária és a gyermek Jézus alakja, alattuk a négy evangélista szimbóluma, életfamotívumok jelennek meg, lent Szent István és Szent László király mellszobra látható. A templom ókeresztény hagyományai az itáliai hatásokat, míg a domborművek a magyaros formavilágot eősítik, ami szintén nem állt távol a tervezőtől. ...Kevesebbet mutat